Αρχική » ΑΣΕΠ: Ανατροπή στις προκηρύξεις -Μπαίνει «κόφτης» στον αριθμό των θέσεων επιλογής

ΑΣΕΠ: Ανατροπή στις προκηρύξεις -Μπαίνει «κόφτης» στον αριθμό των θέσεων επιλογής

από agrotime
9 minutes ανάγνωση
A+A-
Επαναφορά

Σημαντικές αλλαγές στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ επιφέρει μέσω του νομοσχεδίου για την επιστολική ψήφο το υπουργείο Εσωτερικών. Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε επί της αρχής στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής και θα έρθει για ψήφιση στην Ολομέλεια τις επόμενες μέρες, φέρνει ανατροπή στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ σε ότι αφορά ειδικότερα τους επιτυχόντες του μεγάλου γραπτού διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα το άρθρο 43 του νομοσχεδίου, επιβάλλει «κόφτη» στον αριθμό των θέσεων σε προκηρύξεις του ΑΣΕΠ που μπορούν να επιλέξουν οι υποψήφιοι που έχουν πετύχει στον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό.

Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 43 αναφέρει πως με την κάθε την προκήρυξη, «δύναται να περιορίζεται ο μέγιστος αριθμός των προτιμήσεων που μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι. Ο αριθμός αυτός δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 50 ανά κατηγορία εκπαίδευσης και κλάδο/ειδικότητα».

Τι σημαίνει πρακτικά; Οτι με το συγκεκριμένο άρθρο δίνεται η δυνατότητα στο ΑΣΕΠ όπου το θεωρεί αναγκαίο να βάζει «φρένο» στις θέσεις που θα μπορούν να δηλώσουν οι επιτυχόντες υποψήφιοι του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού, μέσω των ηλεκτρονικών δηλώσεων που υποβάλλουν

Αναλυτικά, το άρθρο 43 αναφέρει:

Περιεχόμενο της προκήρυξης για τη διεξαγωγή πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 16 ν. 4765/2021

Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 4765/2021 (Α΄ 6), περί προκήρυξης πλήρωσης θέσεων, μετά την περ. ιθ΄, προστίθεται εδάφιο ως εξής : «Με την προκήρυξη δύναται να περιορίζεται ο μέγιστος αριθμός των προτιμήσεων που μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι. Ο αριθμός αυτός δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 50 ανά κατηγορία εκπαίδευσης και κλαδο/ειδικότητα.».

Στόχος του υπουργείου, μέσω της συγκεκριμένης νομοθετικής διάταξης είναι να παρακινήσει τους υποψηφίους να επιλέξουν τις θέσεις για τις οποίες πραγματικά ενδιαφέρονται και στις οποίες έχουν τη βούληση και τη δυνατότητα να εργασθούν.

Στην εισηγητική έκθεση του νομοσχέδιου, προκειμένου ακριβώς να δικαιολογηθεί η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, σημειώνεται:

Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που επιδρούν ανασταλτικά στην ταχύτητα έκδοσης των αποτελεσμάτων και στην έγκαιρη στελέχωση της δημόσιας διοίκησης συνιστά το υψηλό ποσοστό των διοριστέων, οι οποίοι δεν αποδέχονται τον διορισμό τους. Το ποσοστό αυτό είναι συνήθως από 35% έως 50% ενώ σε μία περίπτωση έχει φτάσει και το 74%

Σύμφωνα με το υπ΄αριθμ. πρωτ. 365/01-11-2023 έγγραφο του Προέδρου του ΑΣΕΠ, στο οποίο αποτυπώνεται η συλλογική θεσμική εμπειρία της Αρχής, το φαινόμενο αυτό συνδέεται με τη δυνατότητα των υποψηφίων να δηλώσουν απεριόριστο αριθμό προτιμήσεων, θέτοντας έτσι υποψηφιότητα για θέσεις στις οποίες δεν έχουν πραγματική πρόθεση να αναλάβουν καθήκοντα σε περίπτωση που καταταγούν στους διοριστέους.

Ως αποτέλεσμα, οι υποψήφιοι που ο διορισμός τους αφορά σε θέσεις που ήταν χαμηλά στις προτιμήσεις τους, δεν αποδέχονται και προκαλείται η ακόλουθη προβληματική κατάσταση: το ΑΣΕΠ ανακοινώνει τα οριστικά αποτελέσματα για π.χ. 1.000 διοριστέους, εξ αυτών 400 υποψήφιοι κατά μέσο όρο δεν δέχονται τον διορισμό, στη συνέχεια ακολουθεί νέα πολύμηνη διαδικασία 400 αναπληρώσεων που με τη σειρά της οδηγεί αριθμητικά σε ανάγκη 160 (400 Χ 40%) νέων αναπληρώσεων.

Η κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι μεσολαβούν πολλοί μήνες από την ανάρτηση των οριστικών αποτελεσμάτων μέχρι να υπάρξει πλήρης εικόνα του αριθμού των αναγκαίων αναπληρώσεων, καθώς δεν είναι δυνατό να ξεκινήσει η διαδικασία αναπληρώσεων μιας προκήρυξης εάν δεν υπάρχει μια συνολική εικόνα των αναπληρώσεών της.

Με την προτεινόμενη διάταξη δίδεται η δυνατότητα στο ΑΣΕΠ να περιορίσει τον αριθμό των προτιμήσεων που μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι. Η καθιέρωση μιας τέτοιας δυνατότητας θα παρακινήσει τους υποψηφίους να επιλέξουν τις θέσεις για τις οποίες πραγματικά ενδιαφέρονται και στις οποίες έχουν τη βούληση και τη δυνατότητα να εργασθούν. Έτσι εκτιμάται ότι θα περιορισθεί το φαινόμενο άρνησης του διορισμού, κάτι που έχει προφανείς αρνητικές συνέπειες στη δυνατότητα προγραμματισμού της δημόσιας διοίκησης για τη στελέχωσή της αλλά και στους υποψηφίους που πράγματι ενδιαφέρονται να διορισθούν στις εν λόγω θέσεις και καθυστερεί επί πολλούς μήνες να έρθει η σειρά τους. Παράλληλα, και προκειμένου να διασφαλισθεί ουσιαστικά η ευρεία δυνατότητα επιλογής των υποψηφίων, τίθεται ένα κατώτατο όριο (50) στον αριθμό των προτιμήσεων κάτω από τον οποίο δεν μπορεί να τεθεί περιορισμός.

«Διακριτική μεταχείριση σε βάρος των επιτυχόντων του Πανελλήνιου Διαγωνισμού»

Την ίδια στιγμή με επιστολή τους προς το Γραφείο του Πρωθυπουργού, το υπουργείο Εσωτερικών και το ΑΣΕΠ, επιτυχόντες του διαγωνισμού, σημειώνουν:

Είμαστε επιτυχόντες του πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2Γ/2022, ο οποίος αφορούσε την κατάταξη σε πίνακες βαθμολογίας ανά κατηγορία και κλάδο πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης (αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ).

Συγκεκριμένα είμαστε 14.837 επιτυχόντες επιστήμονες εκ των οποίων 12.691 κατηγορίας ΠΕ και 2.146 κατηγορίας ΤΕ. Στις εξετάσεις, που έλαβαν χώρα τον Μάρτιο του 2023, συμμετείχαμε επιστήμονες (απόφοιτοι ΑΕΙ και ΤΕΙ) κάθε ηλικίας, με οικογένειες, με επαγγελματικές και οικονομικές υποχρεώσεις, καθένας με τα προσωπικά-οικογενειακά του προβλήματα και με περιορισμένο ελεύθερο χρόνο. Αφιερώσαμε χρόνο (κάποιοι και χρήμα), τον οποίο στερηθήκαμε οι ίδιοι και οι οικογένειές μας, για να διαβάσουμε και να πετύχουμε.

Όλοι μας λάβαμε μέρος στις εξετάσεις, διότι πιστεύουμε στην αξιοκρατία και εμπιστευόμαστε τους Κρατικούς Θεσμούς.  

Με έκπληξη και αγανάκτηση, την ώρα που οι 12.691 επιτυχόντες  κατηγορίας ΠΕ καταθέτουν την αίτηση συμμετοχής τους στην προκηρυξη 3ΓΒ/2023 (με προθεσμίες κατάθεσης από 27 Δεκεμβρίου 2023 έως και την Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2024, κατόπιν παράτασης) με πολύ μεγάλες τεχνικές δυσκολίες (αδυναμία πρόσβασης στην πλατφόρμα καθόλη τη διάρκεια του 24ώρου, αδυναμία αποθήκευσης νέων στοιχείων, αυθαίρετη αλλαγή των αποθηκευμενων κωδικών θέσεων κ.ά. προβλήματα που τα έχουμε καταθέσει σε προηγούμενη επιστολή προς το ΑΣΕΠ με ΑΠ 24/8-1-2024)  πως μέσω του νομοσχεδίου για την επιστολική ψήφο που κατατέθηκε στην Βουλή την Παρασκευή 12/01/2024 και ειδικότερα, στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου «Άλλες επείγουσες διατάξεις», στο άρθρο 43 το Υπουργείο Εσωτερικών εξουσιοδοτεί το ΑΣΕΠ ώστε να μπορεί να βάλει περιορισμό στον αριθμό των θέσεων (με ελαχιστες τις 50) που θα μπορούν να δηλώσουν οι επιτυχόντες υποψήφιοι του Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα στο σχετικό νομοσχέδιο (σελ. 34-35) στο άρθρο 43 αναφέρει:

Άρθρο 43 – Περιεχόμενο της προκήρυξης για τη διεξαγωγή πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 16 ν. 4765/2021

Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 4765/2021 (Α΄ 6), περί προκήρυξης πλήρωσης θέσεων, μετά την περ. ιθ΄, προστίθεται εδάφιο ως εξής :
«Με την προκήρυξη δύναται να περιορίζεται ο μέγιστος αριθμός των προτιμήσεων που μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι.
Ο αριθμός αυτός δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 50 ανά κατηγορία εκπαίδευσης και κλαδο/ειδικότητα.».

Καταρχάς πρόκειται για κατάφωρη διακριτική μεταχείριση σε βάρος των επιτυχόντων του Πανελλήνιου Διαγωνισμού, εφόσον ο περιορισμός αναφέρεται μόνο σε προκηρύξεις που αφορούν τη διεξαγωγή πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού.

Ποτέ άλλοτε δεν έχει τεθεί σε προκηρύξεις του ΑΣΕΠ παρόμοιος περιορισμός. Επίσης ο περιορισμός δεν ισχύει για προκηρύξεις μόνιμων θέσεων μέσω του προγενέστερου τρόπου προσλήψεων τύπου Κ΄(κατάταξη μέσω μοριοδότησης). 

Για την παραπάνω τροποποίηση (για τον περιορισμό των θέσεων) δεν υπάρχει επαρκής αιτιολόγηση εκ μέρους της Διοίκησης με αξιολογήσιμα στοιχεία. Μέχρι στιγμής έχουν προκηρυχθεί τρεις προκηρύξεις που αφορούν τους επιτυχόντες του Πανελλήνιου Διαγωνισμού για τις οποιες δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες προσληψης.
Ήτοι: η 1ΓΒ/2023 (για 140 θέσεις) για την οποία έχουν βγει τα προσωρινά αποτελέσματα (όχι τα οριστικά), η 2ΓΒ/2023 για 1.843 θέσεις επιτυχόντων ΤΕ (για την οποία δεν έχουν βγει αποτελέσματα) και η 3ΓΒ/2023 για 4.276 θέσεις επιτυχόντων ΠΕ (για την οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί οι αιτήσεις, η προθεσμία τελειώνει την Τετάρτη).

Στη συνέχεια, η παραπάνω τροποποίηση είναι ενάντια στο κοινό περί δικαίου αίσθημα, στο πνεύμα του νόμου που αφορά τους Πανελλήνιους Γραπτους Διαγωνισμούς και τη δημιουργία δεξαμενής επιτυχόντων, είναι αντισυνταγματική (καθώς παραβαίνει την αρχή της ισότητας και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας – προσωπική ελευθερία), παραβαίνει τις αρχές της καλής νομοθέτησης, παραβαίνει την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και της χρηστής διοίκησης και είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον.

Παρακαλούμε, ενόψει της σημερινής συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης στην Βουλή, να αποσύρετε άμεσα την παραπάνω τροποποίηση, καθώς εκτός της κατάφωρης αδικίας σε βάρος των επιτυχόντων του Διαγωνισμού, η επιβολή του περιορισμού των θέσεων από τους αιτούντες σε μεγάλες προκηρύξεις με χιλιάδες θέσεις, θα οδηγήσει σε εκατονταδες κενές θέσεις στην ελληνική περιφέρεια και  παράλληλα θα οδηγηθούμε σε μικρότερο ποσοστό απορρόφησης των επιτυχόντων του Γραπτού Διαγωνισμού.

Τέλος, σας αναφέρουμε πως στη σχετική Δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών υπό τον τίτλο: «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών» που έλαβε χώρα από τις 28 Δεκεμβρίου 2023 έως τις 10 Ιανουαρίου 2024 (και πάλι εν μέσω κατάθεσης των αιτήσεων για την προκήρυξη 3ΓΒ/2023) το επίμαχο άρθρο δεν ήταν προς διαβούλευση. Συνεπώς προστέθηκε αργότερα και οι ενδιαφερόμενοι δεν είχαν τη δυνατότητα να εκφέρουν τη γνώμη τους.  

Προσδοκούμε τις άμεσες ενέργειές σας για την στήριξη της ισονομίας και του δημόσιου συμφέροντος και για την ανταμοιβή όσων με δίκαιο και αξιοκρατικό τρόπο προσπάθησαν και πέτυχαν.

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.

Με τιμή,

Ο υπό ίδρυση Σύλλογος Επιτυχόντων του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού 2Γ/2022

Ακολουθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών

Σχετικά άρθρα